سیم بکسل و انواع مفتول ‌های سازنده آن

سیم بکسل که به آن طناب فولادی (Wire rope) نیز می گویند، یک نمونه طناب است که از الیاف فولاد تهیه شده است. اولین سیم بکسل در جولای سال ۱۸۳۴توسط شخصی به نام ویلهلم آگوست ژولیوس آلبرت به صورت دستی ساخته شد، که طول آن ۳۸۴ متر بود. از این سیم بکسل در معدن نقره کارولین واقع در کوه‌‌های هارز استفاده شد.

برای ساخت سیم بکسل، چند مفتول فولادی را به هم پیوند می‌دهند. سیم بکسل يك قسمت مركزی دارد که به آن مغزی می‌گویند. چند رشته به دور مغزی به صورت مارپيچ، پیچیده می‌شود. رشته‌هایی که دور مغزی سیم بوکسل هستند، هر کدام از چند سیم مفتول تشکیل شده اند كه آن‌ها هم به طور مارپيچ به دور يك مفتول مركزی پیچیده شده اند.

سیم بکسل متعلقاتی برای اتصال دارد که گوشواره، حلقه، مهارکش، بست بکسل، شگل و… را شامل می‌شود. که این وسیله‌ها کاربرد زیادی در بلند کردن اجسام در صنعت دارند.

اجزاء سیم بکسل

•        سیم‌ها (Wire): که به دور هم تابیده می‌شوند و رشته را می‌سازند.

•        رشته(Strand): که به صورت مارپیچ دور یک هسته یا مغزی پیچیده می‌شود.

•        هسته یا مغزی (Core): قسمت اصلی سیم بکسل مغزی می‌باشد. جنس آن الیاف گیاهی یا مصنوعی و یا فولادی است.

همانطور که اشاره شد مغزی سیم بکسل از دو نوع فولادی و کنفی تشکیل شده‌اند که با IWRC و FC معرفی می‌شوند. اگر سیم بکسل دارای مغزی فولادی باشد، استحکام آن بیشتر است، که باعث می‌شود انعطاف آن کمتر شود. به همین منظور باید برای هر کاربردی مغزی مناسب استفاده شود.

انواع مفتول‌های سازنده سیم بکسل

مفتول فولادی بدون پوشش

مفتول فولادی بدون پوشش، در جاهایی که زنگ زدگی کمتر رخ می‌دهد، بیشتر کاربرد دارد.

مفتول فولادی گالوانیزه

روی مفتول فولادی گالوانیزه فلز قرار دارد به همین علت در برابر زنگ زدگی و رطوبت مقاوم‌تر است. از این مفتول در صنایع کشتیرانی و امور دریایی بیشتر استفاده می‌شود.

مفتول فولادی ضد زنگ

همان طور که از نام مفتول فولادی ضد زنگ مشخص است، در برابر زنگ زدگی مقاوم است. علاوه بر این می‌تواند در حرارت بالا و تا حدود ۱۰۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز مقاومت کند. مفتول فولادی ضد زنگ در صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی و … کاربرد دارد.

انواع بافت سیم بکسل

سیم بوکسل بافت‌های متفاوتی دارد. تفاوت این سیم بوکسل‌ها می‌تواند در قطر مفتول، نحوه قرارگیری مفتول‌ها در هر رشته و نوع بافت باشد که به هر نوع از سیم بوکسل‌ها ویژگی‌های خاصی می‌دهد.

بافت سیل (Seale)

در نوع بافت سيل، مفتول‌هایی اطراف مفتول اصلی هستند که تعداد آن‌ها برابر است و با هم رشته طناب را ایجاد می‌کنند. در بافت سيل، در هر ردیف بافت قطر همه مفتول‌ها به یک اندازه است، ولی قطر مفتول‌های بيرونی بیشتر از قطر مفتول‌های درونی است که در نتیجه به دلیل ضخامت مفتول‌های بیرونی، در برابر سایش مقاومت زیادی را نشان می‌دهند.

بافت وارینگتون Warrington))

در ردیف بیرونی این نوع بافت، یک در میان، مفتول‌های نازک و ضخیم وجود دارد. به دلیل ترکیبی بودن این مفتول‌ها، سیم بکسل با بافت وارینگتون نسبت به بافت سیل انعطاف پذیرتر است.

بافت فیلر (Filler)

 در این نوع بافت، قطر مفتول‌ها در تمام ردیف‌ها به یک اندازه است و در فضای خالی فیلر قرار دارد. فیلر به مفتول‌های نازکی گفته می‌شود که بین مفتول‌هاي ردیف بیرونی و ردیف درونی قرار دارند.

طناب‌هایی با بافت فیلر دارای سطح فلزی بیشتری هستند و انعطاف پذیرتر و در برابر سایش مقاوم‌تر می‌باشند.

بافت استاندارد Standard))

در این نوع بافت، مفتول‌هایی که رشته‌ها را ایجاد می‌کنند از نظر قطر به یک اندازه هستند. طناب‌هایی با بافت استاندارد به دلیل انعطاف زیاد در صنایع کاربردهای متنوعی دارند.

 

کاربرد سیم بکسل

در تمام صنایع و هر کجا نیاز به جا به جایی کالا باشد، سیم بکسل‌های ساخته شده از مفتول کاربرد دارد. سیم بکسل در صنایع زیر کاربرد دارد:

  • کارخانجات و کارگاه‌های کوچک و بزرگ
  • شرکت‌های حفاری
  • بنادر و کشتیرانی و کشتی سازی
  • شیلات و ماهیگیری
  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  • معادن
  • حمل و نقل و صنایع ریلی
  • صنایع خودرو
  • صنعت برق و سدسازی
  • شرکت‌های ساختمانی
  • و....

سیم بکسل‌هایی که از مفتول ساخته شه اند، در جاهای مختلفی و به شکل‌های مختلفی دیده می‌شود: سیم‌های قدرتمندی که در معدن‌ها به کار می‌رود، سیم‌های ظریفی که در ترمز دوچرخه‌ها استفاده می‌شود، طناب‌‌های ثابتی كه با نیروی بالا برای نگهداری پل‌های معلق کاربرد دارد، طناب‌‌هایی که در جرثقيل‌‌ها و آسانسورهایی كه مداوم در حال حركت هستند استفاده می‌شود و....

همچنین سیم بکسل حتی با وجود گذشت دو قرن از تولید آسانسورهای کششی همچنان یکی از قسمت‌های مهم آن هاست و یک وسیله مناسب برای جابجایی در صنعت آسانسور می‌باشد.

 

کلام آخر

امروزه سیم بکسل‌های بسیاری با ویژگی‌های متفاوت تولید می‌شود و تنها معیار مناسب بودن یک سیم بکسل کشور سازنده آن نیست؛ هر نوع از سیم بکسل باید در جای مناسب خود استفاده شود ممکن از یک سیم بکسل کیفیت بسیار خوبی داشته باشد و در جای نامناسبی استفاده شود و حادثه آفرینی کند.

admin

Copy Right 2020 - 2024 Designed by MoeinnetWare