مفتول مسوار 

سال‌های طولانی است که از مفتول مسوار برای مصارف مختلف استفاده می‌شود. مسوار یکی از فلزات با ارزش است، که بعد از طلا و نقره و پلاتین در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد. در ابتدا مصریان و رومی‌ها اولین کسانی بودند که از مسوار استفاده کردند.

مسوار یک نوع آلیاژ فلزی انعطاف‌ پذیر و چکش خوار است از این آلیاژ در محصولات مختلفی از جمله قطعات زینتی استفاده می‌شود. از آلیاژ مسوار در قرون وسطی، برای تزئین کلیساها و کاخ افراد ثروتمند استفاده می‌شد و با وقوع انقلاب صنعتی، رفته رفته در دسترس همگان قرار گرفت. امروزه خرید و فروش و استفاده از این آلیاژ بیشتر به صورت مفتول مسوار انجام می‌شود.

مواد تشکیل دهنده سیم مسوار

سیم مسوار ترکیبی از چند نوع آلیاژ فلزی است که  شامل 85 تا 99 درصد قلع، 2  تا 10 درصد آنتیموان، 4 تا 6 درصد مس و مقادیر کمی بیسموت می‌باشد. البته در بعضی موارد به آلیاژ مسوار عنصر نقره نیز اضافه می‌کنند. متداول ترین آلیاژ مسوار    94Sn4Cu2Sb  است.

رنگ مفتول مسوار رنگی مابین زرد و قرمز بوده و تمایل به رنگ مسی دارد. دلیل نامگذاری این آلیاژ رنگ آن است که به رنگ مس می‌باشد به همین جهت به آن مس ­وار (شبیه مس) گفته می‌شود. از ویژگی‌های آلیاژ مسوار می‌توان به انعطاف پذیری بالا و چکش خوار بودن آن اشاره کرد. عناصر مس و آنتیموان به مسوار سختی می‌بخشد. به همین علت است که باعث دوام و مقاومت بیشتر آن در محیط های کاری خاص می‌شود.

سیم مسوار در قطر 1 تا 8 میلیمتر موجود می‌باشد و در 2 نوع شاخه ای و کلاف تولید می‌گردد و دارای کاربرد‌های خاصی از جمله جوش فلزات و …. می‌باشد.

 

مراحل تولید مفتول مسوار

مفتول مسوار از 85 تا 99 درصد قلع و مابقی مس تشکیل شده است. در این آلیاژ مس نقش سخت کنندگی را دارد که بسته به کارایی آن می‌تواند تا 72 درصد این محصول از مس تشکیل شده باشد.

مانند مفتول گالوانیزه که به جهت گالوانیزه کردن مفتول سیاه نامگذاری شده است، در فرآیند تولید مفتول مسوار، مفتول آهن توسط لایه ای از مس روکش می‌شود به شیوه ای تقریبا مشابه با گالوانیزاسیون.

مفتول مسوار در واقع مفتول آهن است که بعد از انجام آخرین مرحله کشش و رسیدن به سایز مشخصی وارد ۲ وان می شود که به ترتیب اول اسید شویی شده تا سیم تمیز شود و آلودگی از سطح آن از بین برود. بعد از آن وارد وان سولفات مس شده و لایه یک میکرونی از مس روی مفتول آهنی به وجود می‌آید. مهمترین نکته در فرآیند تولید سیم مسی پاک کردن کامل سطح مفتول آهنی است در صورتی که اسید شویی و چربی زدایی به خوبی صورت نگیرد در مرحله بعد لکه‌هایی سیاه مانند، در سطح مفتول مسوار باقی می‌ماند و به این صورت مفتول مسوار تولید شده در روند آبکاری در صنایع مختلف باعث به وجود آمدن اخلال می‌شود.

در ایران چون اکثر مواد اولیه کارخانه‌ها از کشورهایی چون چین و اکراین وارد می‌شود و پس از تخلیه مدت زیادی در فضای باز بنادر و در مجاورت دریا قرار دارند به دلیل وجود رطوبت زیاد دچار زنگ زدگی و ریزش سطح مفتول و از بین رفتن درصدی از سرمایه داخلی می‌شود. به همین دلیل چربی زدائی و زنگ زدائی از مهمترین مرحله روکش کردن در مفتول مسوار با کیفیت می‌باشد. مرحله نهایی، نحوه کشش و جمع کردن مفتول مسوار است که با توجه به امکانات تولیدکنندگان متفاوت می‌باشد. برای تولید محصولی باکیفیت و بدون ایراد باید حدود 1 میکرون از سطح مفتول با بهترین و مرغوبترین سولفات مس پوشانده شود تا تولید کنندگان بتوانند محصولاتی مانند قفسه‌ها و کالسکه‌های فروشگاهی، آبچکان و محصولات ریلی با بهترین کیفیت تولید نمایند.

کاربرد سیم مسوار

سیم مسوار دارای طیف وسیعی از کاربردهای مختلف است. کاربرد سیم مسوار در صنایع و مصارف مختلف به چشم می‌خورد. مفتول مسوار بر حسب کاربرد در ضخامت‌های متفاوتی تولید و در بازار به فروش می‌رسد که عمدتا به صورت کلاف و شاخه موجود می‌باشد. خرید مفتول مسوار معمولا به صورت عمده انجام می‌گیرد.

بیشترین کاربرد سیم مسوار استفاده از آن در محیط‌های صنعتی است. در زمان خرید سیم مسوار و این دسته از مفتول‌ها باید به ظاهر آن‌ها دقت شود. اگر خرابی در ظاهر مفتول مسوار وجود داشته باشد، از خواص مکانیکی و دوام آن کاسته می‌شود.

از جمله کاربردهای مفتول مسوار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از سیم مسوار در ساخت انواع چوب لباسی و آویزها
  2. استفاده از سیم مسوار در ساخت صفحه‌های یخچال‌های فروشگاهی
  3. استفاده از مفتول مسوار در صنایع تولید کننده لوازم برقی مانند یخچال خانگی، داکت اسپیلت، کولرگازی، اجاق گاز و...
  4. کاربرد سیم مسوار در ساخت قفسه کالسکه‌های فروشگاهی و دیگر قفسه ها و باکس ها
  5. کاربردهای متفاوت سیم مسوار در ابزارها وتجهیزات خانگی به خصوص آشپزخانه‌ها، مانند آبچکان
  6. استفاده از سیم مسوار به عنوان سیم کتاب و دفتر
  7. استفاده از مفتول مسوار در ساخت قاب عینک
  8. استفاده از مفتول مسوار در صنایع خودرو سازی و موتور‌ها 
  9. کاربرد سیم مسوار در صنایع تولید کیف و چمدان‌های مسافرتی
  10. استفاده از سیم مسوار در تولید انواع پین‌ها
  11. کاربرد سیم مسوار در ساخت اسکلت آباژور
  12.  استفاده از مفتول مسوار در تولید محصولات ریلی

البته مفتول مسوار به طور عمده توسط صنایع مرتبط با صنعت لوازم خانگی سفارش داده می شود و مطابق با سفارش امکان تغییر در وزن کلاف، ضخامت مفتول مسوار و موارد دیگر وجود دارد.

ویژگی های مفتول مسوار

  1. سیم مسوار باید از مرغوبیت کافی برخوردار باشد.
  2. سیم مسوار باید ضد زنگ و ضد خوردگی باشد تا بتوان از آن‌ها در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده کرد.
  3.  تمام بخش‌های مفتول مسوار باید صاف، یک دست و براق باشد.
  4. از ویژگی‌های مهم سیم مسوار هزینه مناسب آن در برابر کیفیت و دوام بالای آن می‌باشد.
admin

Copy Right 2020 - 2024 Designed by MoeinnetWare